26 januari 2011

Träningshäfte!

Idag har jag uträttat lite ärenden åt farsan, varit hemma och varit till stan en sväng.. Inhandlade ett och annat.. Köpte bl.a. ett träningshäfte så man enkelt kan hålla koll på sina framsteg.. Borde ha skaffat ett häfte för 1 år sedan men har inte brytt mig fören nu, ångrar jag inte skaffat det tidigare.. Men som sagt, bättre sent än aldrig..

Hade man skaffat häftet tidigare så hade man kunnat kolla tillbaks på sina framsteg sen dag 1, hade vart roligt! Men icke sa Nicke, då man började träna läste man det vore bra med ett häfte men då verkade det oviktigt. Man ser verkligen inte varför man behöver det fören man har det(gjorde iallafall inte jag).. Det var egentligen ett impulsköp, bara slog mig att den kanske är en bra idé medan jag gick i butiken.. Tänkt och gjort, nu ska allt skrivas ner i häftet =P

Så mitt tips till er som tränar eller planerar att börja ---> Skaffa ett häfte! =)

Fyll i t.ex. såhär:
Bänkpress: 80kg x 10 - 80kg x 7 - 80kg x 6 - 80kg x 6 - 80kg x 5
Du skriver alltså vikten du lyfter först, sen antalet gånger du orkar lyfta vikten
Alltså fyller du i häftet efter varje set. (Exemplet ovanför innehåller 4 set!)
Om du lyfter en vikt(t.ex. 80kg) x antal gånger räknas det som 1 set, när du lyfter andra gången har du alltså kört 2 set. Har noterat att många inte vet vad ett set innebär så känner jag bör förklara...

Vill du göra det ytterligare lite intressantare kan du också mäta omkretsen på t.ex. dina armar för att se hur snabbt de blir grövre =P

GO HARD, OR GO HOME!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar