01 maj 2011

En av de viktigaste sakerna med träning!

Motivation, skall du träna bör du vara intresserad/ha lite motivation annars blir det troligtvis inte av. Man behöver något som driver en att fortsätta helt enkelt. Ett bra sett att hålla sig motiverad på är att sätta något mål(som jag redan påpekat i något gammalt inlägg för 1000 år sedan) att uppnå och sträva efter! Det gäller både viktnedgång, styrketräning, konditionsträning och i det vardagliga livet.


Mål: Överleva. Motivation: A bloody dinosaur.


Jag t.ex. har ingen som helst motivationsbrist, jag kan sitta och vänta halva söndagen och bara tänka på hur skönt det skall vara att få åka till gymmet på Måndag.. Dock har jag en liten tendens att träna för mycket a.k.a. "overtrain" på engelska.. Vilket man ju inte heller bör göra om man vill ha givande resultat.. Jag tränar inte för länge tidsmässigt men jag kör alldeles för tunga pass och bryter ner så mycket muskler att min kropp helt enkelt inte hinner reparera allt(trots att jag sköter kosten, sömnen osv.), vilket tyvärr resulterar i att man ibland stampar på stället.. Men de ska bli ändring på det nu, får ju kryssa i [x] överträning till mina personliga erfarenheter, det gör gott med lite erfarenhet också.. Som sagt kan man inte läsa sig till allt, man måste ha varit med och prövat på själv, ramlat omkull några ggr och lära sig att om man ramlar 12 ggr stiger man upp en 13:de gång och lär sig göra RÄTT.

Overtraining
Microtrauma to the muscles are created faster than the body can heal them.
Excessive strain to the nervous system during training.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar