15 december 2011

The new shit!

Ibland kommer den där situationen när hittar något nytt som man varken sett eller hört förut.. Idag var en sådan dag! Jag har nämligen helt missat en sådan övning som Reverse Grip Bench Press.

Alltså, helt enkelt bänkpress med handflatorna riktade mot dig under lyftet. Måste ju förstås pröva nya saker på gymmet när man ser dem så jag och de 4 andra jag bänkar med testade på denna övning.. Smalt grepp, handflatorna mot ansiktet och lyft, måste säga att det var en mycket bra tricepsövning =P Kändes lite lustigt till att börja med när man höll i stången fel väg men man vande sig snabbt.

Har aldrig riktigt gillad varken skullcrushers eller triceps pulldowns men med Reverse Grip fick man riktigt bra tryck i muskeln(triceps) och det var en skön övning..

Läste på lite hastigt om denna övning på internet(you know?) efter att jag kom hem från gymmet, måste ju kolla så man inte utför någon galen övning som förstör axlar eller dylikt men efter en snabb koll kom jag fram till att största problemet finner folk vara att man kan riskera att tappa skiten i huvudet(vilket knappast är skojj) samt att det är mycket belastning på tummen. För övrigt verkar det vara en rätt OK tricepsövning. Try it :]





OBS! Kan jag tillägga att denna övning kan också utföras med hantlar vilket är ett säkrare val i och med att du inte löper lika stor risk att släppa skiten i huvudet på dig själv. Se bara till att du håller armarna nära sidan av kroppen och lyfter rakt uppåt för att bibehålla belastningen på tricep.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar