22 oktober 2012

Veckans Tips!

Veckans tips!

Lär dig mer om diverse kosttillskott så undviker du att slänga pengar i sjön.
BCAA - branched-chain amino acid

Få kosttillskott har så mycket positiv vetenskaplig fakta bakom sig som BCAA. De är mycket populära inom t.ex. bodybuilding p.g.a. deras goda egenskaper när det kommer till muskelbygge samt under diet..

BCAA är i all enkelhet färdigspjälkade proteiner som inte kroppen behöver bryta ner, detta gör att de tas upp mycket snabbt av kroppen. Inte nog med att den snabbt tas upp av kroppen, den har en mycket anti-katabol effekt och påverkar proteinsyntesen positivt som gör den super vare sig du deffar eller bulkar!

Perfekt efter/under träning för att stoppa det katabola läge man hamnar i då man tränar så musklerna direkt kan börja återhämta sig, musklerna kan också använda det som omedelbar energi om du tankar det under träning.. Dessutom påverkar det din hunger positivt och gör att du känner dig mindre hungrig vilket är ett extra plus i kanten!

När kan man använda den här produkten då? 

I ärlighetens namn passar den nog in lite överallt, tas helst på någorlunda tom mage eller 1h efter senaste måltid! Personligen har jag alltid använt mig av ett proteinpulver som innehåller lite BCAA som jag använder på morgon då jag vaknar och efter träning.. Funkar finfint :)

  • Då du vaknar
  • Mellan dina dagliga mål
  • Före träning
  • Efter träning
  • Medans du tränar
  • Fören du lägger dig

Hur mycket nu detta ger i slutändan och om det är värt dina pengar är helt upp till dig, finns helt klart sämre kosttillskott du kan bränna dina pengar på!

Angående mitt proteinpulver så använder jag "100% Whey Gold Standard" om någon undrar!

En annan åsikt jag tycker om att vifta med i ansiktet på folk är att de ska lära sig äta rätt, om du inte sköter din kost kommer  resultaten lysa med sin frånvaro oavsett vad du trycker i dig för pulver. Kosttillskott uträttar inga underverk men kan helt klart hjälpa till och ge dig en extra knuff men då ska du sköta om kost, träning och sömn också! Finns inga lagliga mirakelpiller så lär dig något fören du slänger pengarna på kosttillskott bara för att det inte går framåt på gymmet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar