18 november 2010

Don't do drugs, do hard workouts and feel great! RAWR!

I can feel the rush!

Jag mådde inte dåligt då jag började träna för över 1 år sedan, men känner helt klart att jag är en gladare person nu en jag var innan!

Naturligt hög! NO PAIN, NO GAIN!
Har endorfinkick efter mitt 105minuters träningspass!
Kört knäböj + cardio! Bränt 1500kcal på den korta tiden! Rätt nöjd faktiskt... ;)

Lider man av t.ex. depression, trötthet eller har svårt att sova bör man testa på att träna på allvar. När man tränar hårt kan man nämligen få(precis som jag) kickar av endorfiner och man känner sig helt enkelt mycket avslappnad, "hög" och gladare en man är i normala fall! Endorfin är ett peptidhormon som kroppen tillverkar själv och som lindrar smärta. Hormonet påverkar bland annat vår vilja att sova, äta och dricka medans det också får oss att känna oss psykiskt bättre till mods.


Intressant? =D
En studie har visat effekten av endorfin, mätt i milligram morfin injicerat intravenöst, att 45 minuter högintensiv löpning gav samma effekt mätt i smärthämning vid termisk provokation, som vid injicering av 10 mg morfin.




Sätt mål, träna hårt och ge inte upp! It's worth it! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar