17 november 2010

Tips för soffpotatisen!

Gör upp en plan, vad vill du egentligen få ut av träningen? Kom på några bra orsaker varför du vill aktivera dig! Kanske du vill gå ner i vikt? Skaffa dig en snyggare kropp som du båda psykiskt och fysiskt mår bättre av? Börja aktivera dig och inför en daglig aktivitet där du rör på dig, det behöver inte ta länge och det är bättre en att sitta i soffan och invänta morgondagen!


Dra med en kompis, då är det svårare att dra sig ur! Var inte rädd att pröva på lite. Ta reda på om du vill träna själv eller om du vill träna i grupp t.ex. kampsport, friidrott, dans med mera, du väljer! Var inte rädd för att gå till gymmet, folk är inte där för att stirra på dig de är där för att träna..
Kom ihåg att muskler väger mer en fett, och har du mera/större muskler så kräver de mer energi en små muskler och det bidrar automatiskt till att du förbränner mer energi. Och lite muskler skadar ju inte ;)


Planerar du att gå ner i vikt bör du i första hand se över vad du äter för det är här de flesta gör sina tabbar!
Socker är din fiende om du försöker äta bättre, socker är snabba kolhydrater som gör att ditt blodsocker åker berg&dalbana och resulterar i att kroppen pendlar mellan högvarv och onormal trötthet. Detta är som vi alla vet INTE BRA!!

Minns själv när jag studerade på Datanomlinjen på Handelsinstitutet, jag drack 1,5l Coca Cola/dag och åt en godispåse under lektionstiden. Mitt blodsocker åkte berg&dalbana och man varierade mellan värsta hyper energi tillståndet och otroligt sömnig.. Vilket resulterade i att man kanske inte skötte skolan allt för bra...
 Sedan efter den 3åriga utbildningen så bestämde jag mig att avgifta mig från socker. Slutade med allt socker på en gång vilket resulterade i att min kropp började bete sig sjukt konstigt, var dö trött efter skolan och kunde somna med desamma när jag kom hem.. Fast jag visste att det var socker kroppen ville ha så gav jag den inget socker, man måste vara fokuserad på sitt mål. Men kroppen blev ganska snabbt van med att inte få socker hela tiden och man började känna sig piggare en man varit under hela tiden som studerande. Kort efter att jag slutade sluka socker så tappade jag nästan omedelbart 10kg i vikt, från 85kg till 75kg utan att ändra desto mer på min livsstil(otroligt vad lite socker kan ställa till med).

När du lyckats med din träning/diet och har tappat några kilo och börjar få ett resultat du trivs bättre med ska du belöna dig själv med lite nya kläder och känna dig stolt! Har du en gång nått ditt mål, släpp inte taget om det! =P Det är också ett faktum att det i undersökningar har konstaterats att man mår bättre om man rör på sig lite mer! =) För ingen vill ju må dåligt =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar